Waarom doet uw lezer niet wat u van hem verwacht? Daarvoor kunnen verschillende redenen bestaan, maar misschien is het omdat u hem geen antwoord gaf op zijn bezwaar? Dat bezwaar wordt meestal geuit in de vorm van ‘ja, maar’. Komt u dit bekend voor? Lees dan zeker verder.
‘Ja, maar’
Steengoede salesmanagers of echte rasverkopers weten dat deze ‘ja, maar’-bezwaren eigenlijk kant-en-klare voorzetten zijn om zoals in het voetbal simpelweg de bal binnen te koppen. Een prospect of klant met een bezwaar, dat is voor een ervaren verkoper een uitgesproken kans om oplossingen aan te reiken … én daarna te verkopen.
Voor ons als copywriters van DeSchrijfwerkerij.be ligt dat iets moeilijker. Want onze teksten bieden geen weerwoord of oplossing tijdens uw lezen. Of toch wel? Wat dacht u ervan om de meest voorkomende bezwaren op voorhand in uw tekst in de kiem te smoren?
Een voorbeeld. U besloot uw mail met:
*Bestel uw copywriting-opdracht via 0496 40 11 72.’
Uw prospect denkt: ‘Ja maar, wie krijg ik dan aan de lijn? Toch geen secretaresse die van niets weet? Of in het slechtste geval een stemcomputer?’
Beantwoord dit bezwaar door op voorhand te schrijven:
* ‘Bert geeft u zelf een antwoord op al uw vragen via 0496 40 11 72. Bel hem snel.’
Nog een voorbeeld:
‘Er is geen betere Bleutooth-box op de markt verkrijgbaar dan deze’.
Uw prospect kan dan denken: ‘Ja, maar blijft die wel lang genoeg opgeladen?’ of ‘Ja, maar is die wel valbestendig? of ‘Ja maar, waar kan ik terecht als hij stuk gaat?’
Weerleg deze bezwaren op voorhand in uw bezwaar-verleggende tekst:
‘Kies voor deze Bleutooth-box, de beste op de markt. Hij draait uw muziek 48 uur aan een stuk en kan bovendien tegen een stootje of valpartij. Gaat hij toch stuk? Dan bezorgt u hem aan onze klantendienst via (tel.nr.). U ontvangt hem binnen de week hersteld terug.
Kan uw klant of prospect met heel veel vragen en/of bezwaren afkomen rond uw product of dienst? Beantwoord dan zijn ‘ja, maar’s’ op voorhand met een FAQ. Dat is een lijst met veel gestelde vragen mét natuurlijk bijhorende antwoorden. M.a.w.: stel uw koper gerust zodat hij ook echt koopt. Zo’n FAQ werkt DeSchrijfwerkerij.be voor u trouwens graag uit.
Uiteindelijke moraal van het verhaal: uw tekst scoort pas als hij aandacht schenkt:
- aan wat uw prospect of klant zeker stimuleert om te kopen; alsook:
- aan wat uw prospect of klant mogelijk afremt om te kopen.
Voor uw printed, uw online én uw sociale media bezorgt DeSchrijfwerkerij.be u de juiste inhoud. Vraag hier vrijblijvend uw offerte.