‘Voeg toe aan winkelmandje,’ kent u dat? Vast wel. Het is een knop die we allemaal wel eens hebben ingedrukt. In de wereld van de marketing wordt die knop een call to action genoemd. Met één muisklik hebt u precies gedaan wat de webwinkel van u verwacht: kopen.
Call to action betekent letterlijk ‘oproep tot actie’. Het doel ervan is om aan het einde van een reclameboodschap de klant te overhalen om iets te doen, zoals iets kopen of iets downloaden. Het komt voor op websites, maar ook in televisiereclames, reclamefolders en radioadvertenties. Een call to action wordt ook voor niet-commerciële doelen gebruikt, zoals in ‘Word nu lid’ of ‘Schrijf u hier in voor onze nieuwsbrief’.
Voor een copywriter is een call to action (CTA) een gouden kans. Want hoe kort en simpel de tekst ook lijkt, met de juiste aanpak wordt de oproep zo goed als onweerstaanbaar.
1. Schrijf transparant
De klant van vandaag is wantrouwig, en dat is maar goed ook. Wie even niet oplet, wordt bij de neus genomen. Uw klant vertrouwen inboezemen is daarom een eerste, belangrijke stap. Hoe meer informatie er in en rond uw CTA staat, hoe beter. Zorg er steeds voor dat uw toekomstige klant heel goed weet waar die voor kiest door op uw CTA in te gaan. Dat betekent dat onder andere de kosten en duur duidelijk moeten zijn voor het engagement dat uw klant aangaat. Ook op andere mogelijke vragen moet de lezer een antwoord krijgen.
Voorbeeld: ‘Word gratis lid, ‘Schrijf nu in voor 18 euro/jaar’.
2. Schrijf vertrouwelijk
Om vertrouwen in te boezemen is het belangrijk om niet al te veel afstand te scheppen tussen u en uw toekomstige klant. Zakelijke taal en moeilijke woorden hebben echter vaak dat effect. Als u als verenging een CTA op uw website zet om leden te werven, kunt u kiezen voor het zakelijke ‘meld je aan’. U kunt echter ook kiezen voor een meer vertrouwelijke boodschap, zoals ‘kom erbij’. In het laatste geval zal de lezer zich meer welkom voelen dan in het eerste. De boodschap voelt vertrouwelijker.
3. Schrijf toekomstgericht
Een laatste manier om vertrouwen te geven is door in de schoenen van uwe lezer te gaan staan en u af te vragen: wat is de echte reden van dit bezoek aan deze website? Als je lezer een copywriter zoekt, en een kijkje neemt op Deschrijfwerkerij.be, dan is het einddoel van die lezer niet het ‘vragen van een offerte’, maar wel het beschikken over een uitzonderlijk goede website, een sprankelende brochure of een razend interessant artikel. Een goede CTA zal dat einddoel bevatten. ‘Bestel jouw toptekst’ is dus een betere CTA dan ‘Vraag je offerte’.
Hoe kort en simpel een call to action ook lijkt, met deze drie tips haalt u het onderste uit de kan. Ga ervoor!
Voor uw printed, uw online én uw sociale media bezorgt DeSchrijfwerkerij.be u de juiste inhoud. Vraag hier vrijblijvend uw offerte.