Copywriting: 8 tips om via sociale media te scoren

Sociale media: bijna iedereen is aanwezig op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Twitter. Wilt u als ondernemer uw doelgroep bereiken? Post er dan regelmatig een berichtje, liefst met een bijhorende foto erbij. Niet alleen bereikt u zo een massa mogelijke klanten, u bouwt ook meer vertrouwen en naambekendheid op. Daarnaast creëert u een ongedwongen band met uw doelpubliek. Maar hoe schrijft u een goede post op sociale media? Hoe zorgt u ervoor dat uw post een gigantisch bereik krijgt? 8 tips om te scoren bij uw doelpubliek.

1. Schrijf pakkende titels
Wat de kwaliteit van uw geschreven post ook is: als de titel van uw tekst niet pakkend genoeg is, dan klikken mensen er niet eens op. Hieronder volgt nog een aantal tips om tot een goede post op sociale media te komen. Maar vergeet dus niet om er allereerst een goede titel boven te plaatsen. Die nodigt mensen uit om het ook écht te gaan lezen.

2. De gulden middenweg
Als uw post te lang is, haken mensen af. Is uw post te kort, dan krijgen uw lezers vaak te weinig informatie en komt het over alsof u zelf onvoldoende kennis hebt van uw product of dienst. Schrijf uw tekst daarom op een beknopte én duidelijke manier. Maak uw post kort en krachtig, maar zorg dat er genoeg informatie in verwerkt is. Anders haakt uw lezer af.

3. Reageer professioneel én met respect
Sociale media draaien om het voeren van gesprekken. Uw klanten en prospecten willen u op dezelfde manier kunnen bereiken zoals u hen bereikt. Het hebben van een Twitter-, Instagram-, LinkedIn- of Facebook-account is een ideale manier om uw klant of prospect zich gehoord te laten voelen. Laat uw lezers ook zien dat u hun reacties waardeert. Reageer dus altijd op hun reacties. Maar doe dat op een respectvolle en professionele manier.

4. Gebruik kwaliteitsvol beeldmateriaal
Een professionele post bevat een informatieve, overtuigende of verkopende tekst. Maar ook kwaliteitsvol beeldmateriaal mag niet ontbreken. Het is belangrijkrijk dat uw post er niet amateuristisch uitziet, want dan haakt uw lezer heel snel af. Hoe u dat doet? Plaats een foto in hoge kwaliteit bij uw tekst of entertain uw volgers met een video. Onderschat nooit de kracht van beeldmateriaal! Afbeeldingen die uw tekst perfect illustreren, zijn essentieel bij het creëren van content die uw doelgroep gaat lezen en uw boodschap laat doordringen.

5. De waarheid wekt vertrouwen
Het vertellen van de waarheid is het krachtigste middel om in te zetten. Bij het maken van content voor sociale media kunt u dit in de praktijk omzetten. Hoe? Door verhalen te vertellen die waar zijn, die emotioneel aangrijpend en herkenbaar zijn voor uw doelgroep. Zo zien uw volgers uw content als betrouwbaar. Dit helpt u om gezien te worden als een autoriteit op uw vakgebied. Nog een voordeel: de waarheid moet u niet verzinnen!

6. Opvallen!
Internet en sociale media zijn erg snel en druk. De berichtenstroom is groot. Met dit in gedachten, is één van uw belangrijkste doelen: uzelf onderscheiden van de rest. U moet in staat zijn om content te produceren waarmee u een breed publiek boeit. Kortom: schrijf posts waarmee u opvalt. Of laat ze schrijven door een professional.

7. Vergeet geen ‘call-to-action’
‘Lees snel verder’ of ‘Bezoek onze website’. De fameuze ‘call-to-action’ die in geen enkele post mag ontbreken, neemt vaak één van deze vormen aan. Plaats een link onder je post of stel een vraag om met uw publiek tot interactie te komen. Dat zorgt er niet alleen voor dat mensen sneller geneigd zijn om te klikken op uw link, maar u blijft ook relevant. Bovendien houdt u zo het algoritme van de sociale media als vriend. Hoe vaker uw lezer immers in interactie treedt met wat u plaatst op sociale media, hoe vaker uw post wordt weergegeven.

8. Het draait om uw doelgroep!
U niet richten op uw doelgroep is een fout die veel schrijvers van sociale media-content maken. Uw klant of prospect leest graag posts die op hem of haar gericht is. Zij ontwikkelen zo positieve gevoelens over de maker van de posts … en dat bent u! Dit veroorzaakt dan een heus domino-effect. Zo raken uw lezers actiever betrokken door het lezen van uw content. Mogelijk abonneren zij zich zelfs op uw nieuwsbrief of worden ze klant door een beroep te doen op uw producten of diensten. Want dat is uiteindelijk toch de bedoeling, niet?

Voor uw printed, uw online én uw sociale media bezorgt DeSchrijfwerkerij.be u de juiste inhoud. Vraag hier vrijblijvend uw offerte.

Laat een reactie achter