Klantgericht zijn aan de telefoon of aan het onthaal, daar houden de meeste ondernemers zich aan. Maar ook in e-mails, brieven, op websites of andere media is klantgericht zijn belangrijk. Hoe doet u dat? Door positief te schrijven! Breng dus geen negatieve boodschap over aan uw lezers, prospecten of klanten. Bij positief schrijven zet u een negatieve boodschap om in een positieve. Positief schrijven voorkomt dat uw lezer, prospect of klant u links laat liggen. Laat mij dat verduidelijken met twee simpele voorbeelden:
Eerste voorbeeld:
Negatief geschreven: ‘Als u het factuurnummer bij de betaling niet aangeeft, kan de betaling niet in behandeling worden genomen.’
Deze maak je als volgt positief:
‘Als u het factuurnummer vermeldt, kunnen wij uw betaling verwerken.’
Tweede voorbeeld:
Negatief geschreven: ‘Wij zijn tussen de middag gesloten’.
Dat wordt positief: ‘Wij helpen u graag tussen 8 en 12 uur en van 13 tot 17 uur.’
Door continu positief te schrijven, maakt u een positieve indruk op uw lezer, prospect of klant. Het is een subtiele manier om uw teksten klantgericht én commerciëler te maken. U verleidt uw klanten! De techniek is heel eenvoudig, want tegenover elke ‘neen’ staat een ‘ja’!
Laat mij dat nogmaals verduidelijken met nog eens twee voorbeelden:
Van niet naar wel:
Negatief: ‘Als u niet op tijd reageert, kan ik uw wensen niet meenemen in de bestelling’.
Positief: ‘Reageer vandaag vóór 13 uur, dan neem ik uw wensen mee in de bestelling’.
Van ‘na’ naar ‘voor’:
Negatief: ‘Als u uw bestelling na 20 uur plaatst, wordt deze pas de volgende dag aan u verzonden’.
Positief: ‘Vóór 20 uur besteld? Morgen al in huis!’
Reken maar dat dit veel mensen over de streep trekt om snel nog vandaag te bestellen! Hebt u de techniek van positief schrijven eenmaal door, dan kunt u ze altijd en overal toepassen. Of u laat uw positieve teksten verzorgen door een professionele copywriter.
Voor uw printed, uw online én uw sociale media bezorgt DeSchrijfwerkerij.be u de juiste inhoud. Vraag hier vrijblijvend uw offerte.